Garage Van Brempt NV

Antwerpsesteenweg 503
2500 Lier

Tel.:03-4809140
Fax:03-4893122
E-Mail


Nieuws van onze vestiging

Eerste test nieuwe Jeep Cherokee 2014

BRON: http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=22722&n=5


Exclusief: testrecensie Jeep Cherokee 2.4
    11-09-2013 17:39

Waarvan gaat u het meest op het puntje van uw stoel zitten? Het lezen van een testrecensie waarin de spanning langzaam maar zeker wordt opgebouwd? Of een verhaal waarin met de deur in huis gevallen wordt, om vervolgens het 'hoe en waarom' toe te lichten. Normaliter kiest Autointernationaal.nl voor het laatste, maar dat is geen wet van Meden en Perzen. Daarom krijgt u in deze inleidende alinea al de conclusie van de test te horen: de nieuwe Jeep Cherokee is zeer goed.
.
 
 
.
Hoewel de modelnaam al wat ouder is, hebben wij in Europa de Cherokee pas in 1992 goed leren kennen. Jeep was toen één van de eerste autofabrikanten met een compacte SUV. In zekere zin kunnen de Amerikanen als uitvinders van dit type auto de geschiedenis in gaan. En nog steeds oogt die originele Cherokee strak, tijdloos en sympathiek. In 2001 verscheen de tweede generatie op de markt en die maakte veel minder indruk. Als koper kreeg je weliswaar een meer volwassen en ruimere SUV, maar de guitigheid was verdwenen en de Jeep moest het zowel qua prijs als voor wat betreft kwaliteit afleggen tegen de Aziatische concurrentie. Ondanks verbeteringen en facelifts bleven de Amerikanen achter de feiten aanlopen. Het faillissement van moeder Chrysler in 2009 kan niet los worden gezien van de in alle opzichten tegenvallende tweede generatie Cherokee.
.
.
Samen met Chrysler en Dodge leek Jeep kopje onder te gaan, maar Fiat topman Sergio Marchionne haalden de merken weer binnenboord. Niet uit liefdadigheid, maar omdat hij overname als een unieke kans was om Fiat minder afhankelijk te maken van de verkoop van compacte auto's op de thuismarkt. Met soortgelijke motieven greep zijn collega Carlos Ghosn namens Renault een decennium eerder de macht bij het noodlijdende Nissan. De acquisitie van deze Japanse autofabrikant kan inmiddels als een meesterzet worden bestempeld. En als alle toekomstige Chrysler/Dodge/Jeep producten net zo goed worden als de nieuwe Cherokee, dan verdient ook Marchionne een standbeeld.
.
.
In Nederland is het qua koopkracht al 5 jaar inleveren, dus we kunnen ons terecht afvragen of er na het zuur ooit ook het zoet komt. Ook op de strategie van Marchionne werd met argwaan gereageerd. En dat lag deels aan de topman zelf, want wie verzint er nou zoiets als het omlabelen van Chrysler modellen tot Lancia? Aan Amerikanen is deze merkverkrachting grotendeels onopgemerkt voorbij gegaan, maar zij kregen hun eigen cultuurschok toen de derde generatie Cherokee werd gepresenteerd. Dat Jeep de noord/zuid opstelling van de aandrijflijn overboord kieperde was nog tot daar aan toe, maar nieuwlichterij in de vorm van minimalistische koplampen was echt een brug te ver voor de traditionele merkfan. Marchionne kon de pot op met zijn nieuwe Cherokee ontwerp.
.
.
Wellicht herzien zij hun mening na het lezen van deze testrecensie. Dat Marchionne voor een radicale breuk met het verleden heeft gekozen, is namelijk geen slechte zaak. Integendeel: de oude, hoekige Cherokee telde niet echt meer mee in het SUV segment, maar nu maakt Jeep een comeback met een soepel rijdend en vloeiend vormgegeven model dat een duel met de Range Rover Evoque niet hoeft te schuwen. Qua interieurafwerking is er sprake van een revolutie en qua brandstofverbruik is de Cherokee weer helemaal bij de tijd. Dat Jeep weer volop in de spotlights staat, is niet zozeer te danken aan de boekhouders van Fiat (de Italianen konden de Chrysler divisie voor een appel en een ei overnemen), maar aan de R&D afdeling. Want met Europese techniek (van de Alfa Romeo Giulietta) is de Cherokee getransformeerd van een als een truckrijdende terreinwagen in een moderne, aërodynamische cross-over. Met de blinddoek om zou je beslist niet raden dat je in een Jeep zit. En optisch is de enige aanwijzing de merkkarakteristieke grille met 7 sleuven. Gelukkig dat dit herkenningspunt us gebleven, want van achteren doet de nieuwe Cherokee aan de Subaru Tribeca denken.
.
.
Duidelijk minder controversieel is het interieur van de nieuwe Cherokee. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de hoge materiaalkwaliteit. Jeep snoert sceptici hiermee direct de mond. Het eigen topmodel, de Grand Cherokee, diende als maatstaf. Jeep heeft er naar gestreefd hetzelfde afwerkingniveau te bieden en dat is goed gelukt, want nergens maakt de nieuwe Cherokee een goedkope indruk. Ook het algehele design weet te plezieren, mede dankzij de smaakvolle kleurcombinaties. Een pluim verdienen ook de stoelen, die met een robuuste stof zijn bekleed en waar je het een dag lang comfortabel op kan uithouden. Op de foto's zijn vele bergvakken te zien. Wat dit betreft heeft Jeep alles uit de kast gehaald. Dat maakt de Cherokee ideaal om van alles in te hamsteren. Voor u als bestuurder en uw passagiers is er ook voldoende plek. Met name de beenruimte achterin weet te imponeren.
.
.
De testauto was voorzien van de bekende 2,4 liter Tigershark MultiAir 4 cilinder benzinemotor. Europese verbruikcijfers zijn er nog niet, maar de Cherokee zou op dit punt niet onder moeten doen voor een Ford Kuga of Honda CR-V. De krachtbron is 184 pk sterk en aan koppel is er maximaal 230 Nm beschikbaar. Op de thuismarkt gaat de Jeep ook geleverd worden met 3,2 liter Pentastar V6 motor maar die unit (271 pk/320 Nm) is nogal wat onzuiniger. De specifiek voor Europa bestemde 2,0 liter MultiJet dieselversie (170 pk/350 Nm) heeft daar geen last van. Voorwielaandrijving is standaard, maar optioneel heeft Jeep een drietal 4x4 systemen beschikbaar: Active Drive I, Active Drive II en Active Drive Lock. Voor alledrie de varianten geldt dat de aandrijving van de achterwielen automatisch uitgeschakeld wordt als de rij omstandigheden dit toelaten; zo wordt het verbruik geoptimaliseerd. 'Active Drive I' laat zich qua functionaliteit goed vergelijken met de systemen van de concurrentie; de rest is techniek voor gevorderden. In de Sportmodus gaat 60 procent van de aandrijfkrachten naar de achterwielen.
.
.
De carrosseriestijfheid is met 36 procent toegenomen ten opzichte van het vorige model. Qua wielophanging zorgt de Jeep niet voor innovaties, maar de genetische verwantschap met de Alfa Romeo Giulietta verloochent zich niet: de nieuwe Cherokee rijdt écht als een (gewone) hatchback. Een primeur heeft de Amerikaan met zijn automaat, een 9-traps exemplaar. Die is door ZF ontwikkeld en is een genot om te bedienen. Porsche biedt wat dit betreft niet meer plezier. Verzetwisselingen geschieden haast onmerkbaar. Met de speciale Electronic Range Select functie kan je ongewenst opschakelen voorkomen.
.
.
De elektronische bekrachtiging van de besturing werkt niet te fanatiek; iets wat voor met name Amerikaanse auto's geen vanzelfsprekendheid is. Dankzij forse 225/65 R 17 banden is er veel grip en het onderstel combineert een goed veercomfort met weinig rolgeluiden. Neiging tot onderstuur vertoont de Cherokee alleen onder de meest extreme omstandigheden. Het weggedrag is veilig en voorspelbaar hetgeen de eerder gemelde constatering onderstreept dat deze Jeep qua rij dynamiek echt niet onder doet voor een goede middenklasser. Tegelijkertijd speelt de Cherokee in het terrein duidelijk meer klaar dan de concurrentie. Bij vierwielaandrijving kan er gekozen worden uit de tractiecontrole smaken Auto, Snow, Sport en Sand/Mud.
.
Conclusie
.
Door bovengenoemde superieure terreinkwaliteiten is de nieuwe Cherokee, wat u ook mag vinden van de restyling, een echte Jeep. Hij speelt in een heel andere categorie dan de Wrangler en dat is alleen maar goed want het gros van de consumenten zoekt geen macho voertuig: zij willen een moderne cross-over en dat is de nieuwe Cherokee op alle fronten. Veel meer dan zijn voorganger is de jongste editie een uitstekende allrounder. Een auto waarmee je kan dromen over terreinrijden, maar het niet perse hoeft te praktiseren. De oude Cherokee is dood en in plaats daarvan serveert Jeep nu een veel betere opvolger, die ook qua veiligheidsuitrusting en assistent systemen helemaal bij de tijd is. Ja, met deze Cherokee kan Marchionne de wereld veroveren!
.
 
Adverteren bij Daisycon
Terug naar de vorige pagina